Hvad Er Dårligt Arbejdsmiljø?

27. February 2023 Pixabay, Edar

Et godt arbejdsmiljø er helt uvurderligt vigtigt. 

Vi bruger mange timer på vores arbejde, så det er derfor helt essentielt, at vi trives i den tid, vi er der. Lige så glad man kan blive af et godt arbejdsmiljø, lige så nedslidt og nedbrudt kan vi blive af dårligt arbejdsmiljø.

Hvad er et dårligt arbejdsmiljø?

- Et dårligt arbejdsmiljø vil man typisk definere som et arbejdsmiljø, der er fysisk, psykisk eller socialt nedslidende. Der kan være mange ting, der skaber det dårlige miljø, men lige gyldigt hvad kan det have store konsekvenser for den enkelte medarbejder. På længere sigt vil det også være meget svært for sådan en virksomhed at tiltrække og fastholde gode medarbejdere.

Det kan nogle gange være svært at genkende et dårlige arbejdsmiljø. Alle arbejdspladser kan have hektiske og stressede tider, hvor bølgerne kan gå højt og humøret kan være i bund, men overordnet set, så burde der være en god stemning, som er behagelige at være i. Typiske tegn på et dårligt arbejdsmiljø er ting som:

  • Et stort og hyppigt antal af sygemeldinger og sygefravær
  • Mangel på fællesskab mellem kollegaer
  • Stor og hyppig udskiftning i staben, både i form af fyringer og opsigelser
  • De ansatte har ikke ledernes øre, og bliver ikke taget alvorligt
  • De ansattes behov bliver ikke tilgodeset eller tænkt over

Læs: Perlen Odense- har ydet økonomisk støtte til denne artikel. Der kan du blandt andet shoppe: Enamel øreringe. Det gør hverken til eller fra, men det er information, du bør vide.

23.01.2024
Grundlæggende principper for effektive møder Effektive møder er en vigtig del af enhver organisations succes. Som mødeleder er det vigtigt at have en klar plan for, hvordan mødet skal forløbe, og hvordan man kan sikre, at alle deltagerne er engagerede og produktive. Her er nogle grundlæggende principper, som jeg altid følger for at s… Viden
01.03.2022
Hvad er en konference? Det er næsten på daglig basis, man hører om, at der er blevet holdt en eller anden konference enten i private virksomheder, i Folketinget eller internationalt, hvor der er flere lande til stede. På disse konferencer er der gerne et specifikt emne eller område i fokus.Overordnet set er en k… Viden
01.03.2022
Hvad er en konference? Det er næsten på daglig basis, man hører om, at der er blevet holdt en eller anden konference enten i private virksomheder, i Folketinget eller internationalt, hvor der er flere lande til stede. På disse konferencer er der gerne et specifikt emne eller område i fokus.Overordnet set er en k… Viden
19.09.2021
Hvad er et godt fysisk arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er vigtigt. Ofte når man snakker arbejdsmiljø i den offentlige debat, så snakker man om det psykiske arbejdsmiljø. Dog er det fysiske arbejdsmiljø mindst lige så vigtigt, især inden for de mere fysiske jobfunktioner. Herunder gør vi dig klogere på, hvad et godt fysisk … Viden
23.06.2021
Hvad er ergonomisk arbejdsmiljø? Få svaret her Hvis du bruger ca. Otte timer af dagen på at sidde på en kontorstol, så skal du læse med her. I dette indlæg vil jeg forklare hvad et ergonomisk arbejdsmiljø er og hvorfor du IKKE burde sidde på din kontorstol i otte timer. Find svaret forneden. Hvad er ergonomi? Ergonomi kan kort forkl… Viden
23.06.2021
Hvad er ergonomisk arbejdsmiljø? Få svaret her Hvis du bruger ca. Otte timer af dagen på at sidde på en kontorstol, så skal du læse med her. I dette indlæg vil jeg forklare hvad et ergonomisk arbejdsmiljø er og hvorfor du IKKE burde sidde på din kontorstol i otte timer. Find svaret forneden. Hvad er ergonomi? Ergonomi kan kort forkl… Viden
16.03.2021
Hvad er et kickoff møde? Et kickoff møde er ofte et møde, hvor der bliver gået mere i dybden med et overordnet emne, som man i fremtiden skal beskæftige sig mere med. Eksempelvis et nyt forløb, et nyt program eller lignende. Det skal være med til at motivere.Et eksempel på sådan et møde beskriver jeg med et eksemp… Viden
16.03.2021
Hvordan laver man en agenda? Skal du holde et møde, afholde et arrangement eller noget helt tredje som kan kræver planlægning, kan du lave en agenda enten til dig selv eller både dig og dine gæster. Meningen med en agenda er, at det skal være med til, at man når alt det, der er vigtigt at få snakket om, så der i… Viden
16.03.2021
Hvordan laver man en agenda? Skal du holde et møde, afholde et arrangement eller noget helt tredje som kan kræver planlægning, kan du lave en agenda enten til dig selv eller både dig og dine gæster. Meningen med en agenda er, at det skal være med til, at man når alt det, der er vigtigt at få snakket om, så der i… Viden
24.02.2021
4 Tips Til et Godt Kick-off Møde Er du i tvivl om, hvordan du bedst muligt kommer gennem årets kick-off møde? Vi har fire gode råd til dig som leder, der skal stå for mødet. 1. Vær hyggelig med tidspunkt og sted. Sørg for at holde mødet et sted, der ikke er arbejdspladsen. Det behøver ikke være det helt vilde sted, men … Viden