Hvad Er Ergonomisk Arbejdsmiljø? Få Svaret Her

23. June 2021 pixalbay.com

Hvis du bruger ca. Otte timer af dagen på at sidde på en kontorstol, så skal du læse med her. I dette indlæg vil jeg forklare hvad et ergonomisk arbejdsmiljø er og hvorfor du IKKE burde sidde på din kontorstol i otte timer. Find svaret forneden.

Hvad er ergonomi?

Ergonomi kan kort forklares som tilpasning af arbejdsredskaber og øvrige arbejdsforhold, så de tilpasser dig fysisk og fysiologisk mest hensigtsmæssigt .

Er du en af de mange dansker der arbejder i et kontor, hvor du småt er begyndt at kunne mærke ubehag flere steder i kroppen?  Så er det nok fordi dit arbejdsmiljø ikke er ergonomisk nok. 

De er ikke godt for kroppen at sidde stille på en kontorstol flere timer ad gangen, derfor er det vigtigt at rejse sig op en gang i mellem for at strække ud eller få noget frisk ilt til hjernen.

Det er vigtigt at passe på sig selv og sin krop. Ikke bare i fritiden i et fitnesscenter, men såvel også når man er på arbejde. Heldigvis går flere og flere arbejdspladser op at forbedre medarbejdernes arbejdsmiljø og prøver så vidt muligt at gøre det mere ergonomisk. 

Et ergonomisk arbejdsmiljø, hvor du har de rette udsyr til at kunne udføre dit arbejde, uden at du efter en arbejdsdag kommer hjem med smerter eller lignende. Der findes mange forskellige ting derude, der kan hjælpe med at gøre dit arbejdsmiljø mere ergonomisk. 

Her er kort en liste over ergonomiske tilføjelser der vil hjælpe på din arbejdsdag. 

  • Ergonomisk kontorstol
  • Ergonomisk comuterudstyr, som mus og tastatur 
  • Hæve sænkebord 
  • Balance bræt
  • Ergonomisk ståmåtte
23.01.2024
Grundlæggende principper for effektive møder Effektive møder er en vigtig del af enhver organisations succes. Som mødeleder er det vigtigt at have en klar plan for, hvordan mødet skal forløbe, og hvordan man kan sikre, at alle deltagerne er engagerede og produktive. Her er nogle grundlæggende principper, som jeg altid følger for at s… Viden
27.02.2023
Hvad er dårligt arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er helt uvurderligt vigtigt. Vi bruger mange timer på vores arbejde, så det er derfor helt essentielt, at vi trives i den tid, vi er der. Lige så glad man kan blive af et godt arbejdsmiljø, lige så nedslidt og nedbrudt kan vi blive af dårligt arbejdsmiljø. Hvad e… Viden
27.02.2023
Hvad er dårligt arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er helt uvurderligt vigtigt. Vi bruger mange timer på vores arbejde, så det er derfor helt essentielt, at vi trives i den tid, vi er der. Lige så glad man kan blive af et godt arbejdsmiljø, lige så nedslidt og nedbrudt kan vi blive af dårligt arbejdsmiljø. Hvad e… Viden
01.03.2022
Hvad er en konference? Det er næsten på daglig basis, man hører om, at der er blevet holdt en eller anden konference enten i private virksomheder, i Folketinget eller internationalt, hvor der er flere lande til stede. På disse konferencer er der gerne et specifikt emne eller område i fokus.Overordnet set er en k… Viden
19.09.2021
Hvad er et godt fysisk arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er vigtigt. Ofte når man snakker arbejdsmiljø i den offentlige debat, så snakker man om det psykiske arbejdsmiljø. Dog er det fysiske arbejdsmiljø mindst lige så vigtigt, især inden for de mere fysiske jobfunktioner. Herunder gør vi dig klogere på, hvad et godt fysisk … Viden
19.09.2021
Hvad er et godt fysisk arbejdsmiljø? Et godt arbejdsmiljø er vigtigt. Ofte når man snakker arbejdsmiljø i den offentlige debat, så snakker man om det psykiske arbejdsmiljø. Dog er det fysiske arbejdsmiljø mindst lige så vigtigt, især inden for de mere fysiske jobfunktioner. Herunder gør vi dig klogere på, hvad et godt fysisk … Viden
16.03.2021
Hvad er et kickoff møde? Et kickoff møde er ofte et møde, hvor der bliver gået mere i dybden med et overordnet emne, som man i fremtiden skal beskæftige sig mere med. Eksempelvis et nyt forløb, et nyt program eller lignende. Det skal være med til at motivere.Et eksempel på sådan et møde beskriver jeg med et eksemp… Viden
16.03.2021
Hvordan laver man en agenda? Skal du holde et møde, afholde et arrangement eller noget helt tredje som kan kræver planlægning, kan du lave en agenda enten til dig selv eller både dig og dine gæster. Meningen med en agenda er, at det skal være med til, at man når alt det, der er vigtigt at få snakket om, så der i… Viden
16.03.2021
Hvordan laver man en agenda? Skal du holde et møde, afholde et arrangement eller noget helt tredje som kan kræver planlægning, kan du lave en agenda enten til dig selv eller både dig og dine gæster. Meningen med en agenda er, at det skal være med til, at man når alt det, der er vigtigt at få snakket om, så der i… Viden
24.02.2021
4 Tips Til et Godt Kick-off Møde Er du i tvivl om, hvordan du bedst muligt kommer gennem årets kick-off møde? Vi har fire gode råd til dig som leder, der skal stå for mødet. 1. Vær hyggelig med tidspunkt og sted. Sørg for at holde mødet et sted, der ikke er arbejdspladsen. Det behøver ikke være det helt vilde sted, men … Viden